Met zijn allen naar onszelf kijken

Geregeld geef ik lezingen, meestal over multimediale journalistiek. Op scholen in het land, bij collega’s in het buitenland. Ditmaal op een bloggers-conferentie in Amsterdam, Blog08.

Interessante ervaring, citeer ik mijn schoonmoeder – haar beleefde beschrijving van iets afgrijselijks. Maar vol goede moed was ik erheen gegaan, en had er ter voorbereiding zelfs een heus hoofdredactioneel blog voor geschreven.

Wie op het podium zijn of haar verhaal vertelde, was zich onbewust van een Twitter-feed die op het grote scherm langsscheerde. Het leidde tot de ietwat bizarre situatie, waarbij aanwezigen op hun mobiel of laptop boodschappen stuurden naar de Twitter-feed, die vervolgens lachend, wijzend en ginnegappend werd gecontroleerd.

De spreker zelf natuurlijk stond voor Jan Lul.

Zelf deed ik er lustig aan mee. Totdat ik zelf op het podium mocht plaatsnemen. Samen met drie collega’s en een moderator. Een halfuur kregen we voor onze discussie met de zaal. Een gigantisch fiasco. De zaal was niet ge”interesseerd, wij slaagden er niet in om een goed gesprek met elkaar op gang te brengen, en toen ik omkeek, las ik de Tweets waaruit bleek dat wij op het podium er niks van bakten.

Bloggen, zo realiseerde ik me weer eens, doe je het best in je eenzame uppie. Is toch een stuk socialer.

Goed uitzicht op de eerste rij (op het scherm en de mobiel)

Goed uitzicht op de eerste rij (op het scherm en de mobiel)


7 Responses to “Met zijn allen naar onszelf kijken”

  1. Ton Says:

    Ik kan er wel een hele analyse op loslaten, maar tijdens de (bedoelde) discussie kreeg ik vooral ‘t gevoel dat jullie niet uit de introductiefase kwamen. Jullie waren jezelf nog steeds aan ‘t voorstellen, zo voelde ‘t, toen ik op ‘t klokje op m’n comp keek & er nog maar 5 min te gaan waren.
    @kruithoph gaf juist op dat moment uiting van zijn frustratie & leek ‘t vervolgens plots toch nog ergens naartoe te gaan.
    ‘t Had toen iets kunnen worden, had ik ‘t gevoel, maar er was helaas geen tijd meer.
    Jammer, want in potentie was dit de meest interessante discussie. Daar heb je blijkbaar 2 keer zoveel tijd voor nodig. Die de webloggers in de paneldiscussie ‘s middags wel kregen (ze hadden alle gelegenheid om jouw gedachtegangen over transparantie tot op ‘t bot af te kraken ;-)).
    O ja, ‘t publiek wilde volgens mij wel reageren, maar doordat de discussie in die genoemde fase leek te blijven hangen, miste ‘t een beetje de aansluiting.
    Ik was ‘t aan ‘t einde nog zwaar oneens met een opmerking van Piet Bakker die zei dat er niets veranderd was sinds de introductie van weblogs (zoals andere media dat in ‘t verleden ook niet hadden bewerkstelligd). Hij deed ‘t overkomen (Clo Willaerts ging daar op een juiste manier tegenin) alsof ‘t niet bijzonder was dat elk persoon op dit moment zijn eigen podium kan creëren & zichzelf hoorbaar kan maken daardoor. Ik maakte via een tweet nog de opmerking dat er 15 jaar geleden nog niet over de mogelijkheid van een dergelijk communicatiemodel was nagedacht (toen ik zelf Film & Tv studeerde), maar dat die inmiddels wel gerealiseerd was.
    Helaas was ‘t toen einde discussie.

  2. Jojanneke Says:

    Beste Tim,

    Ik kan me voorstellen dat het best vervelend is om vluchtig losse tweets uit het publiek te zien, terwijl je zelf op het podium staat. Ik merkte ook (na vaak mijn arm opgestoken te hebben) dat de discussie moeilijk op gang kwam. Ik twitterde daarom mijn gedachten. Ook was ik blij dat de heer Bradshaw zelf aangaf dat hij het met enkele van mijn tweets eens was, en daar op in wilde gaan. Hierop vroeg de gespreksleider ‘Can we pass the microphone to the audience?’. Maar de microfoon kwam niet. En dat vond ik vervelend. Ik riep nog wel ‘Monetizing blogs? Why bother!?’, maar enkele van de sprekers bleven wel op het onderwerp hameren. Jammer, want in het begin van de ochtend was al duidelijk dat slechts een enkeling in de zaal interesse had in geld verdienen aan weblogs. Misschien had ik er beter aan gedaan naar voren te lopen, maar blijkbaar voelde ook ik daarvoor een te grote drempel. Dat @kruithoph zijn frustratie uitte, vond ik alleen maar goed. Jammer alleen dat de moderator er niet zo handig mee omging: het bood juist een kans: hier was iemand in het publiek die zijn stem liet horen.

    Ik had meer van de dag verwacht (al heb ik het wel naar mijn zin gehad). Ik had meer visionaire benaderingen van de ‘people on stage’ verwacht. Ik vond het wel inspirerend, begrijp me niet verkeerd. Maar het bleef toch veelal steken in succesverhalen en ‘hoe-ik-dit-succes-heb-bereikt’. Die inhoud wist ik anderhalf jaar geleden ook. Misschien kunnen we een volgende keer meer met een live experiment doen. Crossmediaal communiceren, en dan ook nog in een zaal…dat moeten we toch beter kunnen anno 2008?

    Misschien kunnen we een Blogging Content Afterparty organiseren.

    Hartelijke groet,

    Jojanneke van den Bosch
    @jojanneke

  3. overdiek Says:

    @Jojanneke,
    Grappig wat je schrijft, een te hoge drempel om naar voren te lopen terwijl juist jij je duimen blauw tikte met tweets. Was dit niet de ideale plek om face to face met elkaar in discussie te gaan. We praatten duidelijk langs elkaar heen.
    Opmerkelijk inderdaad hoe zeer weinigen de hand omhoog staken bij de vraag van Pete Cashmore wie als blogger geld ambieerde. Onlangs bij een congres in Amerika over online journalism was ik met een BBC-collega tamelijk eenzaam omdat alles draaide om de bottom line: How do we make money of this thing?

    @Ton,
    Clo was een verfrissend spreekster. Het begon meteen interessant te worden toen ze het onmiddellijk met mij oneens werd. Ha, dacht ik, dit wordt leuk. Maar helaas, het strandde voortijdig. Helaas moest ik meteen door naar Hilversum, want ik had graag mijn kennelijk ongelijk willen verdedigen later in de middag. Misschien inderdaad een (virtuele) Blogging Content Afterparty organiseren, zoals Jojanneke oppert.

  4. Jojanneke Says:

    Beste Tim,

    Ja, ik denk dat je gelijk hebt 🙂 Er was een beetje een mix-up, ik wachtte namelijk op de beloofde microfoon, en ineens ging het gesprek verder. Jammer! Maar goed, je hebt ook gelijk als je zegt dat ik dan naar voren had moeten lopen. Ik merkte anderhalf jaar geleden ook (tijdens mijn NY Corporate Blogging Trip, zie ook de link http://eoscommunicatie.web-log.nl/eosblog/new_york_blogging_trip_07/index.html) dat Amerikanen primair interesse lijken te hebben in het geld verdienen met (of rijk worden van) bloggen. PR-bureaus bloggen ook in opdracht van andere bedrijven. Ghost bloggers. Dan merk je toch dat er een cultureel kloofje hangt tussen Europa en de VS…

    Leuk dat je er was! Heb gisteren ook nog naar Radio Online geluisterd.

    Hartelijke groet,

    Jojanneke van den Bosch

  5. Jeroen Mirck Says:

    Niet iedereen zat louter op de backchannel te communiceren, Tim. Op de eerste rij (foto, blauw shirt) had ik goed zicht op de discussie. Bovendien had ik de dag tevoren geen beschikking over een oplaadkabel, dus was mijn smartphone-met-mobiel-internet leeg op de dag van Blog08. Voordeel: ik kon me echt op het congresprogramma concentreren.

    Naar mijn mening lag het toch vooral aan het panel zelf, of wellicht aan moderator Bart van Oortmerssen, dat de discussie niet uit de verf kwam. De aloude aversie tussen journalisten en bloggers werd nog maar eens een keer overgedaan, wat na een minuut of vijf gewoon afgekapt had moeten worden. Juist van jou had ik willen horen hoe blogs in de toekomst de journalistiek gaan veranderen. Daar was nu geen tijd voor.

    Piet Bakker ken ik van zijn schrijfsels als een intelligente man, maar ook dat kwam er niet uit. Ik lees net een reactie van hem op een weblog, waarin hij inhoudelijker reageert dan hij deed op het podium. Liet hij zich afleiden door de zaal? Wellicht. Natuurlijk laat de backchannel je soms voor lul staan, maar probeer dat dan te pareren met een sterk betoog. Dat miste ik in het debat.

    Over het andere panel zwijg ik maar helemaal, want dat was helemaal een zootje. Al kon ik erg lachen om de gespeelde boosheid van Loren Feldman.

    Als journalist en blogger heb ik trouwens tweeledig verslag gedaan.
    Hier mijn blogverslag:
    http://www.jeroenmirck.nl/2008/10/blog08-blogging-vlogging-and-rock-stars/
    En hier mijn journalistieke artikel:
    http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2751236

  6. Natasha Says:

    I was in the front row as well (nice pic, thanks) and I was looking forward to finally seeing the first woman of the day on stage as well as top Dutch journalists like yourself. However, the back channel got upset, the moderator lost control and Piet Bakker crossed his arms defensively. And it took way too long for the panel to get going. These things happen.

    Like rock stars on stage, the panel should have taken control of the situation just like you do when a reporter gets shoved by a bodyguard: shove back and keep going. That didn’t happen and now bloggers as well as journalists think you “just didn’t get it” with the exception of Clo who was inclusive rather than exclusive.

  7. Jeroen Mirck » Blog Archive » Backchannel is stoorzender bij congressen Says:

    […] had toen hij deze oneliner aan het papier toevertrouwde. Ik moest aan dit citaat denken toen ik de reactie van Tim Overdiek, adjunct-hoofdredacteur van NOS Nieuws, las na zijn recente optreden tijdens Blog08: “Wie op het […]

Leave a Reply

