Thuis is waar je spullen zijn

Het moest er toch even van komen. Terug naar Engeland, al was het alleen maar om definitief afscheid te kunnen nemen. De verhuizing was snel gegaan. Een late vrijdag in juni was de laatste schooldag, maandag erna kwam de verhuiswagen, dinsdag de vlucht naar Londen en woensdag werd in Amsterdam de huisraad uitgeladen.

‘En hoe voelen jullie je nu’, was mijn vraag aan de kinderen op de achterbank. We reden op de rondweg van Londen. Heel vertrouwd eigenlijk. Een goed antwoord kreeg ik niet. Je huis is waar je spullen zijn, probeerde J. De kinderen dachten er even over na.

Langs de voormalige woning. Door de High Street. Richting de speelweide waar we nog maar drie jaar geleden probeerden cricket te spelen. Blikken van herkenning. Maar was dit ons huis? Dat staat toch in Amsterdam? En voelden we ons niet meer Amerikaans dan Nederlands of Engels?

De kinderen zeiden er niet veel van.

Dat kwam pas na de eerste play date. Lekker spelen met oude kameraadjes. Net als ‘vroeger’. En daags erop gaan eten in het restaurant waar we elke zondag kwamen. Niks veranderd, en toch anders. Toen richting luchthaven, waar ik alvast terug zou vliegen. Want ik moest maandag weer werken.

Let op, papa, dat je links rijdt. Gratis advies van de achterbank. Ook dat was wat mij betreft hetzelfde. Of je nou links of rechts rijdt, of het stuur nou links of rechts zit, het was ons om het even. Hoewel, dat zette me toch wel even aan het denken. Die Britten vertikken het nog steeds, rechts rijden.

2 Responses to “Thuis is waar je spullen zijn”

  1. Andra Laarhuis Says:

    Hoi Tim,

    Goed dat je weer terug bent in Nederland, alhoewel ik heb genten van je buitenlandse verslaggeving. ‘Hé, Tim’, dacht ik altijd even in stilte wanneer je het nieuws uit Engeland becommentarieerde. Nu probeer ik je weblog te volgen op de site van de NOS.
    De laatste keer dat we elkaar zagen was voor de deur van Paradiso, na de begrafenis van Hans. Weet je nog? Wat hebben we het veel over hem gehad. En het uitstapje naar Talinn in ’94. Er is veel gelachen in die tijd, dat was én is een mooie herinnering.

    Daag!

    Andra

  2. Eric P Says:

    You could have washed the car, at least! 🙂
    Greetings from Germany!
    Eric

Leave a Reply

