Geneugten van een dubbel paspoort

Pa heeft er een, ma idem dito. Maar de kinderen hebben twee paspoorten, en daar maken we altijd handig gebruik van als we op een luchthaven arriveren.

Komen we in Amerika aan, sluiten we aan in de kortere rij voor Amerikaanse staatsburgers. Hollandse pa doet dan steevast beetje onnozel, en nooit maakt de immigratie-officier bezwaar. Andersom hetzelfde verhaal. Amerikaanse mama voegt zich op Schiphol bij de drie kaaskoppen.

Half Nederlands, half Amerikaans, en als je het hen vraagt, voelen de kinderen zich een beetje meer Amerikaan. Moeten we wel voor ons houden, nu we in Nederland wonen. Want ik ontwaar allerlei politici die het willen verbieden dat iemand met een dubbel paspoort ambities mag hebben op een hoger ambt.

Hoe leg ik de kwestie Aboutaleb en Leefbaar Rotterdam uit aan mijn kinderen? Hoe leg ik het mezelf uit? Misschien door vast te stellen dat mijn honderd procent Nederlanderschap een ietsiepietsie minder waard is geworden.

One Response to “Geneugten van een dubbel paspoort”

  1. Wouter Keijser MD Says:

    Tim, ik kom graag met je in contact om het te hebben over fouten in de zorg. (hoe) kan dat?
    Groeten,
    Wouter (wouter@keijser.com)

Leave a Reply

