Gevoel van niks, helemaal niks

Nu de gordijnen eenmaal hangen, probeer ik terug te halen wanneer ik me weer in Nederland waande, mijn land van herkomst. Ontgroeid, maar ook ontworteld? Ik kon het me niet voorstellen. Ergens moest het toch kriebelen, die Hollandse genen. Ik reisde terug naar zondag 1 juni, de dag dat ik van Engeland naar Nederland emigreerde.

Ik had de Volvo volgeladen, met kleding, een strijkplank, keukengerei en een halfslachtig gevoel van verzet. Onder geen beding wilde ik erkennen uit te kijken naar De Terugkeer. Verzet tegen dat feit, want een terugkeer was het wel degelijk, hoe ik ook probeerde.

Markeren dan maar, op het moment dat ik de grens van Belgie en Nederland passeerde. Een allang verdwenen grens, waar ik vroeger geld wisselde als we gingen stappen in Antwerpen. Ook dat geld, francs en guldens, bestond niet langer. Dus wat had ik te vrezen.

Ik voelde niks. Helemaal niks.

Een kopje koffie dan maar, Douwe Egberts om toch een Hollandsch gloriegevoel aan te boren. Daarna snel op weg naar Amsterdam. Misschien zou ik daar mezelf op eigen bodem terugvinden.

Leave a Reply

